نمایش محتوای سبز

1400/4/29 - 11:48
دومین نشست هم اندیشی با برخی از ائمه جمعه، از سوی دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با موضوع «نقش ائمه جمعه در فعال‌سازی امور فرهنگی در ایام کرونا»، پنجشنبه دوم مهر ماه 1399 در قم برگزار شد:
نقش ائمه جمعه در فعال سازی امور فرهنگی در ایام کرونا (نشست دوم)
راه‌کارهای برون رفت از انفعال در دو ساحت «نماز جمعه و راهبری فرهنگی»، مساله اصلی این نشست بود که شرکت کنندگان در جلسه دیدگاه ها و تجربیات خود را درباره آن را مطرح کردند.

​​​​​​​در این نشست، با اشاره به مشکلات عدیده‌ای از قبیل جدی نبودن مسائل فرهنگی در نگاه مسوولین و مردم،  سایه سنگین مسائل اقتصادی بر مسائل فرهنگی، مغفول ماندن اندیشه های امام خمینی، شهید مطهری ومقام معظم رهبری و دنبال نشدن اجرای آن در سطح جامعه، جزیره ای عمل کردن نهادهای فرهنگی، خلاء فقدان نماز جمعه و از بین رفتن فرصت هایی نظیر انتقال راحت‌تر مشکلات به مسوولین و ارتباط نزدیک مردم با آنها و هماهنگی مسوولین با همدیگر، کم شدن صله رحم، افزایش خیانت و خشونت در خانواده‌ها، آسیب‌های فضای مجازی، ایام کرونایی را فرصت‌ بسیار مغتنمی برای تبلیغ دین دانستند و افزایش پرداخت وجوهات، مراجعه به دفاتر و تنظیم وصیت نامه را شواهدی برای این فرصت مطرح نمودند. در این جلسه در رابطه با راه‌کارهای برون رفت از انفعال در دو ساحت «نماز جمعه و راهبری فرهنگی» پیشنهادات و راهکارهایی مطرح گردید که عبارتند از:

  • لزوم اولویت‌بندی در کارها و اجتناب از پراکنده کاری و توجه به اقتضائات هر منطقه و تعیین راهبردهای فرهنگی بر اساس نقاط ضعف و قوت و تهدید‌ها و فرصت‌ها.
  • لزوم ورود به ساحت اجتماعی زندگی مردم جهت تاثیرگذاری در ساحت تربیتی و اخلاقی مردم و اجرای رزمایش مواسات با محوریت خدمات اجتماعی با مدل دفاع مقدس و معرفی و نشان دادن آن به صورت هنرمندانه (نظیر صحبت کردن با مالکان برای بخشش یا تخفیف اجاره بها،  ایجاد پویش بخشش اجاره بها، سرزدن به بیمارستان‌ها و قدردانی از زحمات پرستاران وکادر پزشکی و... ).
  • لزوم تشکیل کارگروه تبلیغی سلامت با کمیته‌های مختلف برای تغسیل و تدفین و سرکشی به بیمارستان‌ها و کمک به پرستاران و کادر پزشکی.
  • لزوم ورود به فضای مجازی به شکل قرارگاهی، داشتن برنامه در فضای مجازی، تعریف شبکه‌ای از فعالان مجازی و فرهنگیان برای اداره کارهای مجازی با راهبری امام جمعه و آماده کردن تولیدات فرهنگی و ارائه آن در مجموعه‌های دیگر بدون نام بردن از دفتر امام جمعه در صورت لزوم.
  • ارتباط مستمر و صمیمی با خبرنگاران و اصحاب رسانه.
  • ایجاد ستاد شبکه خیرین در دفتر امام جمعه متشکل از نماینده کمیته امداد، بهزیستی، فرمانداری، خیریه ها و ایجاد هماهنگی و اطلاع پیدا کردن از فعالیتهای همدیگر، شناسایی محله به محله نیازمندان، تمرکز کمک‌های مومنانه و تشکیل شبکه توزیع با محوریت مساجد و ائمه جماعات.
  • اصلاح سنت‌های غلط در مراسمات ختم نظیر صرف کردن هزینه‌‎های بالا برای مجالس ختم و هدایت آن به سمت کمک مومنانه و صرف کردن در کارهای عام المنفعه.
  • برگزاری نماز جمعه (در صورت امکان) در شهرها و روستاهای فاقد نماز جمعه به طور گردشی و ارتباط نزدیک با مردم و اطلاع یافتن از مشکلات آنها و فرصت دادن برای مطرح کردن معضلات منطقه.
  • استفاده از اجتماعات کوچک نظیر برنامه‌های خانه محور جلسات قرآن خانگی، نماز جماعت خانوادگی.
  • برگزاری جلسات عمومی در فضای باز با رعایت مسائل بهداشتی جهت الگو سازی.
  • توانمند سازی ائمه جماعات با تولید محتوای مرتبط با امام جمعه و نهاد امامت جمعه، (کلیپ‌های صوتی، تصویری، لیتوگرافی و امثال این‌ها) در مورد تفسیر قرآن، برای گروه سنی کودک و نوجوان و بزرگسال و طراحی مسابقات.
  • سرزدن به بازماندگان و عزیز از دست داده‌ها و ایجاد ارتباط صمیمی و تبلیغ چهره به چهره.

در نشست بعداز ظهر، تجربه‌ها و نظرات ائمه جمعه درباره  ارتباط موثر امامان جمعه با جوانان و نوجوانان مورد بحث قرار گرفت که به اهم مطالب ذکر شده اشاره می‌گردد:

  • ایجاد فضای مطمئن بهداشتی در مدارس، هیات مذهبی، آموزشگاه‌های فرهنگی و ورزشی و به حداقل رساندن دغدغه های خانواده‌ها به عنوان علت معده برای تعمیق ارتباط با نسل جوان.
  • درگیر کردن نسل جوان و نوجوان با موضوع کرونا و ایجاد انس و ارتباط برای زمینه سازی تاثیرات فرهنگی در کارهایی نظیر:
    • تهیه و توزیع ماسک و مواد ضد عفونی و .. .
    • تشکیل جلسات آموزشی بهداشتی با موضوع کرونا
    • طبخ غذا برای کرونایی‌های که در بیمارستان بستری نیستند بر اساس نظر کارشناس تغذیه.
    • خرید دارو و نیازهای بیرون منزل بیماران کرونایی.
    • و ... .
  • تشکیل گروه‌های مختلف سنی برای دانش آموزان و همچنین اولیاء دانش آموزان و پاسخ به شبهات و انتقال مفاهیم اعتقادی و دینی.
  • دادن مسوولیت به جوان و نوجوان بر اساس شرح وظایف ائمه جمعه و استفاده از نوجوانان و جوانان در برگزاری و مدیریت نماز جمعه.
  • استفاده از  ظرفیت شبکه مجازی آموزش دانش‌آموزی با هماهنگی آموزش و پرورش برای برگزاری کلاس‌های پرسش و پاسخ و استفاده از ظرفیت معلمان آموزش و پرورش و آموزش آنها برای ارائه یک نکته قرآنی یا حدیثی در اوایل کلاس همراه با تشویق و نظارت بر فعالیت‌های آنها.
  • برگزاری جلسه با مربیان و معاونین پرورشی مدارس شهرستان در تمام مقاطع و شنیدن مشکلات و مسائل مدارس و هم فکری و جمع بندی و ارائه راهکار به طور مستمر.
  • اجرای طرح هر مسجد یک گروه جهادی با نوجوان‌ها و جوان‌ها با محورهای نظیر:
    • کمک‌های مومنانه
    • بهداشت و سلامت
    • گروه جهادی آموزش برای کمک به کارهای درسی دانش آموزان با محوریت مساجد و ساماندهی به وسیله معلمان بازنشسته و دانش جویان دانشگاه فرهنگیان.
    • گروه کارآفرینی و جهش تولید.
  • حمایت از طلاب جوان و خلاق برای برگزاری مسابقات فرهنگی.
  •  تکریم ویژه از دانش آموزان فعال در فضای مجازی.
  • استعداد‌یابی در فضای مجازی.
  • تشکیل مدارس مسجد محور و مدراس قرآنی.
  • تشکیل گروه های پژوهشی با کمک سایر ارگان‌ها نظیر ارشاد و ... و فهرست بندی شبهات و سوالات جوانان و نوجوانان و پاسخ دادن به آنها.
  •  تشکیل شبکه‌های دانش آموزی برای نهضت مسئله‌یابی در محله‌های مختلف و رصد مشکلات و در ادامه پیگیری و حل آنها.  
کپی لینک کوتاه
متن برای شناسایی تازه سازی CAPTCHA