در زمان غيبت ولى عصر عجل اللّٰه تعالى فرجه الشريف نماز جمعه واجب تخييرى است (۱) يعنى مكلف مىتواند روز جمعه به جاى نماز ظهر نماز جمعه بخواند ولى جمعه، افضل است و ظهر، أحوط و احتياط بيشتر در آن است كه هر دو را به جا آورند (۲). (توضیح المسائل (امام و مراجع)، قم - ایران، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. دفتر انتشارات اسلامی، جلد: ۱، صفحه: ۸۴۳)
(۱) تبريزى: لكن در صورت اقامۀ آن با شرايط، شركت در آن بنا بر احتياط، واجب است.
مكارم: به هنگام تشكيل حكومت اسلامى، احتياط در انجام نماز جمعه است.
(۲) مكارم: رعايت اين احتياط لازم نيست.
اراكى: مسأله نماز جمعه عبادتى است هم چون نمازهاى ديگر كه در ظهر روز جمعه با شرايطى خاصّ انجام مىشود و در فضيلت اين نماز همين بس كه سورهاى در قرآن به اين نام آمده و در آنجا صريحاً مؤمنان را به حضور در نماز جمعه دعوت فرموده است و در آن آيه آمده است: هنگامى كه صداى مؤذن بلند شد و دعوت به نماز شدى معامله و تجارت را رها ساز و براى انجام اين فريضۀ الهى حاضر شو، كه از همه چيز براى شما بهتر است، (مراد از ذكر در آيه، به اتفاق مفسران نماز جمعه است). و نيز در روايت آمده كه: نماز جمعه باعث حرام شدن آتش جهنم است بر بدن و موجب تخفيف هولهاى قيامت و كشيده شدن قلم عفو بر جرائم اعمال گذشته است. و ثواب شركت در نماز جمعه براى غير مستطيع، معادل با حج است و در روايات ديگر تاركين آن را سخت نكوهش كرده تا آنجا كه مىخوانيم: كسى كه سه هفته آن را ترك كند منافق مىباشد. در زمان غيبت، نماز جمعه، واجب تخييرى است و افضل از ظهر مىباشد. در زمان غيبت، نماز جمعه كفايت از ظهر مىكند.
(۲) كسى كه نماز جمعه را به جا آورده واجب نيست نماز ظهر را هم بخواند، ولى احتياط مستحب آن است كه آن را نيز به جا آورد.