نمایش محتوای سبز

1402/5/29 - 09:06
پیاده روی اربعین حسینی نوع جدیدی از جغرافیای سیاسی و اجتماعی جهان اسلام را به نمایش می گذارد
حجت الاسلام تاج زاد با بیان اینکه مراسم پیاده روی اربعین حسینی به نوعی اتحاد معرفتی و عاطفی جهان اسلام را نشان می دهد گفت: مراسم باشکوه و بزرگ پیاده روی اربعین حسینی نوع جدیدی از جغرافیای سیاسی و اجتماعی از جهان اسلام را نشان می دهد.

حجت‌الاسلام سید مهدی تاج زاده امام جمعه بهارستان اصفهان در مورد فلسفه و آثار سیاسی پیاده روی اربعین گفت: مراسم هر ساله پیاده روی اربعین اولا نشانه اتحاد مسلمین با محوریت محبت اهل بیت علیهم السلام است، در این مراسم از تمام گروههای مختلف مذهبی شیعه و سنی و حتی سایر ادیان و فرقه ها حضور دارند و این اتحاد براساس محوریت محبت اهل بیت علیهم السلام است.

وی با اشاره به دستاوردهای پیاده روی اربعین تصریح کرد: پیاده روی اربعین حسینی ارتباط چهره به چهره مسلمانان  با تمام ادیان است و نمونه دیگر این ارتباط مناسک حج است که به دلایلی به این گستردگی و تنوع و پوشش نیست که در آن رعایت اخلاقیات و مناسک مذهبی مورد نظر است.

اشتیاق و علاقه ایران و عراق در برگزاری مراسم پیاده روی اربعین حسینی عظمت و شکوه این مراسم را حفظ می کند

حجت‌الاسلام تاج زاد با اشاره به روابط نزدیک میان زائران اربعین حسینی تصریح کرد: در این مراسم زائران اربعین حسینی نسبت به یکدیگر ابراز محبت و علاقه واقعی دارند که در سایر مراسم ها این ابراز علاقه و محبت واقعی نیست، ایثار و گذشت در این مراسم نسبت به یکدیگر و ادیان و فرقه های حاضر در این مراسم به چشم می‌خورد و افراد در رفتار با یکدیگر فداکاری و گذشت دارند.

وی با اشاره به اشتیاق زائران اربعین حسینی برای حضور در این مراسم در مورد ابعاد سیاسی و جهانی پیاده روی اربعین اظهار داشت: دو کشور ایران و عراق در برگزاری این مراسم اشتیاق و علاقه واقعی دارند و دولت‌های دو کشور نیز به نوعی با یکدیگر مناسبات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی در روابط خارجی برقرار می کنند تا عظمت و شکوه این پیاده روی به شکل واقعی حفظ شود.

وی با بیان اینکه برگزاری این مراسم میان دو کشور به نوعی منشأ اتحاد، همبستگی و وحدت است ادامه داد: مراسم پیاده روی اربعین حسینی یک برنامه بسیار عظیم و باشکوه است که دو کشور ایران و عراق در برگزاری این مراسم تلاش می کنند تا هیچ اختلافی میان آنها نباشد و در ایجاد اتحاد و همدلی میان دو کشور موفق باشند.

پیاده روی اربعین حسینی مانور سیاسی و منطقه ای مسلمانان است

امام جمعه بهارستان اصفهان در مورد ابعاد سیاسی و منطقه ای مراسم عظیم پیاده روی اربعین حسینی خاطر نشان کرد: عزداری و مراسم پیاده روی اربعین حسینی یک مانور سیاسی منطقه ای است که در آن مسلمانان در کنار یکدیگر قرار می گیرند و در یک مسیر و در یک راه با محوریت محبت اهل بیت علیهم السلام این مانور را به نمایش می گذارند و مانند حج و نماز جمعه نشانه دهنده اجتماع عظیم مسلمانان است.
وی با اشاره به جنگ هشت ساله دفاع مقدس میان ایران و عراق و برخی مشکلات در این رابطه میان دو کشور یادآور شد: در پیاده روی اربعین حسینی و پذیرایی قومی و عربی مردم عراق که انجام می شود عواطف ناسیونالیستی مردم ایران و گرایشات عربیسم و ملی دو کشور را تحت الشعاع  قرار داده و اختلافات و مشکلات میان دو کشور را ریشه ای حل می کند و حتی اختلافات عمیق و ریشه ای را از میان می برد و زمینه مودت و همدلی میان دو کشور را فراهم می آورد.

بهترین نوع همبستگی و اتحاد میان مذاهب در پیاده روی اربعین حسینی به نمایش گذاشته می شود
وی یادآور شد: در سالیان متمادی که این مراسم برگزار می شود به خوبی می بینیم که از تمام فرق و مذاهب در آن شرکت می کنند و همه شرکت کنندگان به عنوان زائران حسینی شناخته می شوند و در مواکب ایرانی و عراقی هیچ تبعیضی میان زائران دیده نمی شود و همه ادیان، قبائل و مذاهب گوناگون در حول و اطراف کلمه حسین یکسان تجمع کردند  و شعار شرکت کنندگان ایرانی و عراقی و تمام حاضران در این مراسم «حب الحسین یجمعنا» گواه این واقعیت و حقیقت است و بهترین نوع اتحاد ،یکپارچگی و همبستگی را نشان می دهد که آن اتحاد عقیدتی است و به نوعی اتحاد معرفتی و عاطفی را نیز نشان می دهد و نوع جدیدی از جغرافیای سیاسی و اجتماعی از جهان اسلام را نشان می دهد.

وی با اشاره به جایگاه جهاد تبیین در واقعه عاشورا و نقش حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) در این امر اظهار کرد: بزرگترین تبیین گر واقعه عاشورا حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) هستند و عملکرد هر دوی ایشان در دفاع از مظلومیت و حقانیت در تبیین معارف دینی موجب شد تا تحریف کامل از دین از میان برود و معارف دین و واقعه عاشورا به درستی بیان شد.

وی با اشاره به تعبیر حضرت علی (ع) در وارونه کردن دین گفت: حضرت علی (ع) در این زمینه می فرمایند: « لُبِسَ الإِسْلاَمُ لُبْسَ الْفَرْوِ مَقْلُوباً (نهج‌البلاغه، خطبه 107) اسلام پوشيده شود همانند پوستين وارونه!» اما حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) پس از واقعه عاشورا به درستی مسئله ولایت، ارتباط با خدا و بیان ارتباط نظری و عملی ابعاد مختلف دین را با اشک و بکاء در این غالب بیان کردند و از طریق غلامان و کنیزان امام سجاد (ع) معارف دین را به آنها می آموخت و پس از آزادی آنها، در ترویج فرهنگ و دین اسلام تلاش کردند و در واقعه مقدمه دانش امام صادق (ع) توسط امام سجاد (ع) پایه گذاری شد.

شیوه امام سجاد (ع) در تبیین دین محبت و ارتباط عاطفی بود

وی در مورد شیوه تبلیغ و تبیین گفت: امام سجاد (ع) از طریق ارتباط عاطفی میان دوستداران و علاقمندان به اهل بیت (ع) و بیان دوستی و ولایت در دین توانستند در عمل به جهاد تبیین موفق باشند، دوست داشتن اهل بیت (ع) تا جایی در دین اسلام مورد تاکید قرار گرفته است که حضرت سجاد (ع) می فرمایند: « اگر کسی مرتبا صیام و قیام داشته باشد و در تمام عمر نماز بخواند و روز بگیرد و در میان مقام و کعبه شهید شود اما محبت و دوست داشتن اهل بیت علیهم السلام را در دل نداشته باشد هیچ یک از اعمالش حتی خیرات و مورات از او قبول نمی شود. امروز نیز تنها از طریق تبلیغ ولایت اهل بیت و دعوت مردم به ولایت و جایگاه حب المتین می توان مشکلات سیاسی و اقتصادی را حل کرد.
وی با بیان اینکه گاهی مشاهده می شود که تمایل جوانان به مناسک مذهبی کمرنگ شده است گفت: ارتباط و انسجام ولایی می تواند این مشکل را حل کند، ارتباط عاطفی بزرگان دین، مراجع عظام و مسئولان نظام اسلامی با جوانان می تواند این مشکل را حل کند و  مانند ارتباط عاطفی میان امام سجاد ع و جوانان و دوستداران شان توانستند در جایگاه جهاد تبیین موفق باشند.

منبع: خبرگزاری شبستان

کپی لینک کوتاه
متن برای شناسایی تازه سازی CAPTCHA