1400/10/15 - 08:13
نسخه چاپی
امام جمعه پرند:
باید سیره حاج قاسم را در رفتار، گفتار و کردار خود و جامعه اسلامی ترویج دهیم
حجتالاسلام کاظمی با بیان اینکه ابعاد شخصیتی سردار سلیمانی وی را در دلهای مردم جاودانه کرد، گفت: باید سیره حاج قاسم را در رفتار، گفتار، کردار خود، خانواده، محیط پیرامونی و جامعه اسلامی تبیین کنیم و ترویج دهیم.
سردار حاج قاسم سلیمانی امروز نامی آشنا برای تمام ملتهای آزادیخواه دنیاست که توانست در سایه ولایتباوری، خلوص نیت، توکل برخدا و عمل با اخلاص در تمام قلبها حتی غیرمسلمانان نفوذ کند و ارمغان صلح، امنیت و آرامش را به همگان هدیه داد، حاج قاسم سلیمانی نامی است که در گذر از تمام مصائب و سختیها از یاد نمیرود و اقتدا به این مکتب راه حل تمام مشکلات الگو همیشه زنده برای تمام مسئولان در ردههای مختلف مسئولیت نظامی و غیرنظامی است در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام اسماعیل کاظمی زرومی امام جمعه پرند به شرح زیر ارایه میشود.
مکتب حاج قاسم را چگونه میتوانیم توصیف کنیم؟
ما شهدای زیاد، عزیز و بزرگواری را تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی و اهداف ایدئولوژی اسلام ناب و انقلاب ناب کردیم اما رهبر انقلاب فقط برای حاج قاسم عنوان مکتب حاج قاسم را به کار بردند. مکتب مجموعهای از باورها و اندیشههایی برای رشد و تعالی است که تکامل انسان را در پی دارد که در این اندیشه راه کج و خطا وجود ندارد. در مکتب حاج قاسم کسی با داشتن این اندیشهها و ایدئولوژی در کنار امورات تخصصی دیگر در حوزه تخصصی و علمی و نظامی، قطعا به آن سطح از رشد و تعالی که مد نظر است در تأسی از حاج قاسم نزدیک میشود.
نگاه ما به حاج قاسم سلیمانی برای تبیین ویژگیهای وی چگونه باید باشد؟
نگاه به حاج قاسم تنها گفتار و تعریف خاطره نیست بلکه مهم این است که ما سیره حاج قاسم را در رفتار، گفتار، کردار خود، خانواده، محیط پیرامونی و جامعه اسلامی تبیین کنیم و ترویج دهیم. آنچه حاج قاسم را جهانی کرد صرفا میدان نبرد نبود. میدان نبرد یکی از ویژگیهای حاج قاسم بود، اتفاقا آنچه که حاج قاسم را در دلهای مردم جا انداخت صرف بعد نظامی نیست بلکه ابعاد شخصیتی ایشان در عصر حاضر به عنوان بینظیرترین ویژگیهای بشریت که جمیع خوبیها را دربر دارد به وجود آمده و لذا تمام تفکرات در دنیا نسبت به شهادت حاج قاسم تعظیم کردند و این رویکرد حاج قاسم در ابعاد مختلف در نظام جمهوری اسلامی به چشم دیده شد.
در مورد ویژگیهای شاخص حاج قاسم توضیح بفرمایید؟
در مورد حاج قاسم در جمهوری اسلامی واژههایی به کار می رود که اگر کسی قرار است از وی تأسی کند و خود را در خط او بداند، باید این ویژگیهای را داشته باشد. از جمله این ویژگیها که رهبر انقلاب بر روی آن تاکید دارند موضوع انقلابیگری حاج قاسم است، کسی که دم از حاج قاسم میزند اما مانند حاج قاسم انقلابی نباشد قطعا در مسیر حاج قاسم نیست. رهبر انقلاب میفرمایند شهید سلیمانی نه تنها انقلابی بلکه به شدت انقلابی بودند و این تأکید یعنی در اصول و موازین خود بسیار معتقد و پایبند بودند و این گونه نبود که جریان و شبکهای در داخل و خارج به جمهوری اسلامی حمله کند و سردار سلیمانی از آرمان خود عقب نشینی کند و این موضوع در کنار سجایای اخلاقی سردار سلیمانی بوده است.
سردار سلیمانی نسبت به آسیبهای اجتماعی از نوع بی حجابی یا بدحجابی چه نوع نگاهی داشت؟
نگاه سردار سلیمانی حتی در آسیبهای اجتماعی، بی حجابی و بدحجابی بسیار بلند و بینظیر بود و حتی فرد بی حجاب را نیز ناموس خود میدانست و این نوع پدیده را در جامعه از عملکرد بد مسئولان در نظام جمهوری اسلامی میدانست و تمام آنها را فرزند خود قلمداد میکرد اما در این گونه مسایل تقریبا همه مسئولان کمتر به واکاوی خود میپردازند و بیشتر دیگران را خطاب قرار میدهند اما نگاه حاج قاسم برخلاف نگاه اکثریت مدیرانی است که خود را امامزاده میدانند و دیگران را فقط مقصر قلمداد میکنند.
این گونه نگاه حاج قاسم سلیمانی موجب میشود حتی قشر جوان با نگاه متفاوت به حاج قاسم عشق بورزد و حاج قاسم نیز به همه آنها عشق میورزد و پای سخنان و دردل آنها مینشیند. کسی را در نظام جمهوری اسلامی به غیر از رهبر انقلاب نمیبینیم که نامهای به دستش برسد و نسبت به آن اقدامی نکرده باشد. حتی یک نامه نیست که رسیده باشد به دست حاج قاسم و او از آن بی تفاوت عبور کند یعنی مردم داری این شهید بزرگوار تا جایی است که خود را فدای مردم میداند و تنها در خط مقدم فداکاری نمیکند و صرفا در خط مقدم سوریه، لبنان و عراق شجاع و فداکار نیست بلکه برای مردم خود و ملت ایران نیز فداکار است.
حاج قاسم با چه رویکردی در جبهه مقاومت حضور یافت؟
در عرصه مقاومت نیز ما معتقدیم به لحاظ اعتقادی و اسلام سیاسی در سوریه حضور یافتیم و شاید حضور دیگران در سوریه به دلیل منافع آنها بود اما ما برای منافع نرفتیم البته ممکن است جزیی از منفعت نیز کسب شده باشد اما حاج قاسم بدون یک ریال منفعت و چشمداشت حضور یافت زیرا نگاه گفتمان اسلام ناب دارد که در اسلام سیاسی دفاع از مظلوم واجب است و سکوت در جایی که به کسی ظلم میشود، ظالم و مظلوم سکوت کنند، گناهشان یکی است و این ایدئولوژی اسلام است. حاج قاسم در این عرصه سکوت اختیار نکرد و شجاعانه در میدان حضور یافت. حاج قاسم در موصل با 15 نفر در مقابل 400 نفر از داعش ایستاد در جایی که نیروهای عراقی همراهی نمیکردند اما حاج قاسم ایستاد و وقتی این نیروها دیدند که اوضاع به نفع حاج قاسم تغییر کرده است به کمک او شتافتند.
این موضوع در کردستان عراق نیز به چشم می خورد، در جایی که نیروهای عراق به تمام کشورهایی که امید میورزیدند پشت آنها را خالی کرد اما وقتی با حاج قاسم تماس گرفتند، حاج قاسم گفت در عرض 20 دقیقه به شما میپیوندم و این جزء اموری است که شاید سیاسیون بی تقوا آن را فراموش کنند اما باور مردم هیچ گاه آن را از یاد نمیبرد.
چگونه حاج قاسم در مورد نقش کشورهای آزادی خواه در جبهه مقاومت طراحی کرد؟
حاج قاسم با ایجاد جبهه مقاومت که به سمت ظهور حرکت میکند و برای از بین بردن اسراییل فقط جمهوری اسلامی را در آن نمیدید بلکه باید تمام آزادیخواهان جهان در دنیا در این جبهه حضور بیابند و به دست مسلمانان آزادیخواه و جبهه مقاومت اسراییل محو شود، حاج قاسم برای این امر نیز طرح داشت. جبهه مقاومت یعنی تمام مسلمانان جایگاه عزت، افتخار و احترام دارند و بدانند که مسلمانان نباید در جایگاه منفعل باشند بلکه باید در جایگاهی قرار بگیرند که عرصه متفاوت بینالملل را رقم بزنند و نقش تعیین کننده ایفا کنند.
در کشورهای مسلمان حاج قاسم در جبهه مقاومت کاری کرد که تمام کشورهای مسلمان به خصوص نسل امروز آنها و کسانی که میخواهند در مقابل ظلم ایستادگی کنند، نمادشان جمهوری اسلامی است و حاج قاسم اسوه و الگوی آنهاست. همه دیدند که نیروهای حاج قاسم برای نجات مردم در منطقه حما، دیرزور و یا هر منطقه دیگر باشد چه تلاشی کردند و همه به تلاش این شهید بزرگوار شهادت میدهند.
منبع: خبرگزاری شبستان
کپی لینک کوتاه